tirsdag den 10. marts 2015

Ægte Brøker - Spørgsmål til teksten (Ida)

      1) Hvorfor hedder bogen Ægte Brøker

Jeg tror at bogen hedder Ægte brøker fordi at, en ægte brøk er en brøk hvor tælleren er mindre en nævneren – altså, brøken går op. Jeg ser titlen som en slags måde af illustrere drengenes (Janus og Marcus) liv, som et regnestykke der til sidst går op
2) Forklar kompositionen:
Der for mig flere højdepunkter i bogen. Det første store øjeblik er da Janus og Marcus mødes for første gang, man fornemmer allerede da at de har en stor interesse for hinanden, og at de nemt kan få en storslået venskab. ”Point of no return” er for mig da drengene holder weekend/ferie i Marcus´ sommerhus. Det er dér hvor de virkelig får styrket deres venskab, og også der hvor de første gang snakker om at skulle lave et skoleskyderi.
3) Hvem er Caligula?
Caligula også kendt som Gaius Cæsar Augustus Germancius. Han var kejser i Romerriget fra 37 e.Kr. – 41 e.Kr. Født 31. august e.Kr. i Anzio i Italien. Død/snigmyrdet 24 januar 41 e.Kr. på Palatinerhøjen  i Rom, Italien.
Hanvar gift 4 gange (Milonia Caesonia, Lollia Paulina, Livia Orestilla og Junia Claudilla)
Hans far døde da han var 7 år gammel. Han blev kejser i 37 e.Kr. og var meget populær da han trådte til. Men han fik hurtigt gjort sig selv upopulær da han ødslede med pengene, havde dårlig udenrigspolitik – han blev en rigtig tyran. Han blev myrdet i år 41 e.Kr. af hans egen garde.
5)    Hvad betyder Marcus og Janus, og hvor stammer navnene fra?
Marcus: Det er et latinsk navn, og det betyder ”Den Stridbare” – også et romersk slægtsnavn. Desuden hed en af de 4 evangelister i Biblen Marcus.
Janus: Janus er betydning for forandring. Der er en romersk gud der hedder Janus, han har to hoveder for fortid og fremtid. 
6) Hvilke farer er der forbundet med udelukkende at have virtuelle fælles- og venskaber?
Ved kun at have virtuelle venskaber går man uden om en væsentlig ting ved venskaber, samværet. Der er stor forskel på at skrive med nogle i forhold til hvis man er sammen med nogen. Jeg kan godt frygte at unge der kun har venskaber igennem internettet kan blive socialt akavede, så som at man kan have svært ved at møde nye mennesker. Jeg kan også godt forstille mig at det kan være rigtig svært at give et godt førstehåndsindtryk, hvis man kun er vant til at møde folk igennem en skærm. 
7) Hvilke faktorer kan udløse en sådan marginalisering, at det resulterer i selvmord og/ eller skoleskyderier? 
Man fornemmer tidligt i bogen hvordan de to hovedpersoner begge har oplevet svigt i livet på forskellige måder. Marcus har mistet sin far, og lever med et anstrengt forhold til moren som fremstår som en svag person i Marcus’ liv. Janus er kommet i skyggen af sine to brødre og han er i en tidlig alder blevet familiens forte sår. De to drenge finder også skolelivet irrelevant, og da Marcus er til skolebal mærker man også hvordan hans forhold til sine klassekammerater er, han kender dem overhovedet ikke, og de kender slet ikke ham.
11) Under strømafbrydelsen på side 51 tænker Marcus, at dette er øjeblik er det lykkeligste i hele hans liv. Hvorfor?
Jeg tror at det er det lykkeligste moment i Marcus’ liv da han sidder helt roligt i mørket sammen med Anna. Hele scenen er meget afslappet og behagelig, og sådan må øjeblikket også have været. Det beskrives også hvordan de sidder og snakker, og begge digter en afslutning på den film som de er blevet afbrudt i, det er ting som dette hvor man opdager at man er glad; når man er sammen med sine yndlings personer og lave noget roligt og sjovt.
12) Argumenter for kilde A:
I Danmark har vi ikke oplevet skoleskyderier, og det kan skyldes flere ting. I forhold til et land som U.S.A har Danmark en meget stram våbenlov, hvorimod amerikanerne med deres 2nd amendment law har meget løsere våbenlove. Det er våben slet ikke er noget der optræder i danske børns hver dag (ud over legetøj) er jeg sikker på gør en forskel, da danske børn derfor ikke får noget forhold til våben. 
Noget andet som jeg tror gør en forskel er at i Danmark er der slet ikke lige så meget fattigdom som i U.S.A – jeg mener bestemt ikke at penge er lykke, men jeg mener at hvis man har penge og kan købe de basale ting, har man ikke de samme frustrationer og mangle som hvis man kommer fra en fattig familie i U.S.A.
14) Hvad handler Marcus’ drukstunt på side 71 om? Hvorfor gør han det?
Jeg tror at Marcus’ drukstunt handler om status og søgen efter at være med i det fællesskab som han altid har holdt sig langt væk fra. ”Jeg er en altfortærende romersk senator; jeg er kongen over alle drukfyre”, det beskriver hvordan han har træng til at vise de andre drenge at han også sagtens kan.
15) Janus og forældrene – Marcus og Anna, hvilke ligheder er der i de relationer?
Man kan godt sige at Anna udfylder en lignende rolle som Janus’ forældre. En rolle der på sin vis er ret neutral og som gerne vil være god. Anna vil Marcus det bedste og man hører meget om hende, men samtidig spiller hun ikke en særlig stor rolle, det damme med Janus’ forældre. Vi hører meget om dem, men der er ikke mange ”scener” hvor de er med.
16) Tema og Budskab. Hvad kan man lære af denne bog? Og hvem skal lære det?
Først og fremmest vil jeg sige at jeg tror at bogen vil være rigtig god at læse for alle unge mennesker. Den giver et godt syn på folk er ikke passer ind og et godt syn på et specielt venskab.

Tema: Venskab, ”sorte får”, skoleskyderi, At finde sig selv


2 kommentarer: