fredag den 13. marts 2015

Ægte Brøker - Spørgsmål til bogen (Emma J)

”Ægte brøker” af Jesper Wung-Sung  
  1. Hvorfor hedder bogen ”Ægte brøker”?
Bogen hedder ”Ægte brøker” fordi det hele ender med at gå op i en højere enhed for Marcus og Janus til sidst. (En ægte brøker er når tælleren er lavere end nævneren så den kan gå op)
  1. Forklar kompositionen (brug evt. berettermodellen eller punkter fra den)
Det er en historie der bygger sig op til ”the point of no return”, altså der hvor Janus skyder Marcus. Vi starter med at blive introduceret til drengene. Til deres liv og deres familie. Al den viden vi får og den information vi får, bestyrker og i at der skal ske noget forfærdeligt. Så spændingskurven er ligefrem proportionelt stigende. Det hele kulminerer lige efter skyderierne, der hvor Janus skyder Marcus.

  1. Caligula: lav et leksikonopslag på maks. 100 ord.
Hans fulde navn var Gaius Cæsar Germanicus, også kendt som Caligula. Han var en romersk kejser og søn af feltherren Germanicus.
 Han blev født d. 31. august, år 12 f.Kr. og døde d. 24/25. januar år 4 e.Kr. Han blev dræbt af officerer fra prætorianergarden. Et efterfølgende blodbad udryddede stort set hele hans familie, hvorefter hans onkel blev sat på tronen.   
5. Navnesymbolik: Hvad betyder navnene Marcus og Janus, hvor stammer de fra?
Janus: 
Måneden januar er opkaldt efter guden Janus. Janus er en romersk gud med to ansigter, som står for fortid og fremtid. Janus er betydning for forandring. 
Marcus:
Marcus var en af de 4 evangelister i bibelen (Markus) Marcus er et latinsk drengenavn der betyder ”den stridbare”.
6. Hvilke farer er der forbundet med at udelukkende at have virtuelle fælles- og venskaber.
Man kan ikke vide hvem det man snakker med. Og man kan have svært ved at være i den virkelige verden, man kan også have svært ved at kunne få venner, fordi man ikke ved hvordan man gebærder sig væk fra computerskærmen. 
7. Hvilke faktorer kan udløse en sådan marginalisering, at det kan resultere i selvmord og/eller skoleskyderier?
Det at føle sig anderledes, som kan føre til ensomhed. Og mangel på trykhed. 
11. Under strømafbrydelsen på side 51 tænker Marcus, at dette øjeblik er det lykkeligste i hele hans liv. Hvorfor? 
 Det er det lykkeligste øjeblik i hele hans liv, fordi han har Anna ved siden af sig, Anna som er hans liv. Anna betyder alt for ham, og har han hende, har han sit liv. Derfor er han så lykkelig. 
12. Synspunkt: 
A) Vi kender mest skoleskydninger fra USA. Fra USA hvor grundholdningen og adgangen til våben er en helt anden. I DK kan man ikke bare købe våben, så hvis man som marginaliseret ung skal have fat i et våben skal man ofte igennem kriminelle kanaler. Og det er selvfølgelig muligt, men er man psykisk ustabil med ondt i sjælen er det ikke nødvendigvis den vej der ligger lige for. Der havde det være noget nemmere hvis man bare kunne gå ind i farmands skuffe og hente det. Samtidig med det har vi et meget socialt skole - og uddannelsessystem, så hvis der er en elev der er i risiko for at blive marginaliseret, bliver de ofte opdaget meget tidligt og kan hurtigt få hjælp. Det betyder dog ikke at der aldrig er nogen der smutter. Historisk set er vi som land socialt forpligtet overfor hinanden. Og så er vi et lille land, og det er trods alt sværere at ”forsvinde”, i et lille land.
14. Hvad handler Marcus’ drukstunt på side 71 og frem om? Hvorfor gør han det?
Han gør det for endelig at leve livet, han lykkedes også med det, som han tænker: ”Marcus er i festen, festen er i ham”.
15. Janus og forældrene – Marcus og Anna: Hvilke lighedspunkter er der, i disse relationer?
Umiddelbart tænker jeg at lighedspunktet er, at Janus ikke taler med sine forældre, han delagtigøre dem ikke i sit liv. De lever i to forskellige verdener og de aner ikke hvordan han har det. Det opleves nærmest som om at han lever i en parallelverden, og de mødes ikke. Kun de få gange hvor har ”deltager”.
Her er der nogle paralleller til Marcus og Annas forhold. Det er et meget overfladisk forhold. Der er ikke noget substans. Han involverer hende ikke i alle de konflikter og alle de følelser som vælter rundt inden i ham. De kan mødes og være sammen uden at delagtiggøre hinanden i hinandens liv. Det er helt klart overfladisk. 
Begges liv (Janus og Marcus) er præget af ekstrem ensomhed.
16. Tema og budskab. Hvad kan man lære af denne bog? Og hvem skal lære det?
Tema: valg og fravalg, at foretage valg og konsekvenserne af disse, fascination af døden, tvivlen på identitet, Skoleskyderier, selvmord, ensomhed, selvmordstanker
Budskab: Man skal nogle gange delagtiggøre andre i hvordan man har det. Vi er ikke så forskellige, alle har deres at tumle med, og vender man det hele indad så vokser det sig stort og uoverskueligt og kan ende med at blive meget destruktivt.
Man kan lære det af denne bog: At man skal holde øje med – og passe på hinanden, og at se lige det mere, end bare hvad man afspejler udadtil. Og at selv dem der ser ud til at have et perfekt liv, kan have det svært og gå rundt og føle sig ensom eller ligegyldig.
Hvem skal lære det:

Det skal vi alle sammen, vi har vel alle et ansvar overfor hinanden.

6 kommentarer: